- -20%
Psychologia Tremy Julia Kaleńska-Rodzaj
- Oprawa
- Miękka
- ISBN
- 9788301219444
- EAN13
- 9788301219444
Zapłać tak, jak lubisz - P24, BLIK, VISA, Apple Pay...
Dostawa do paczkomatu za 9,99 zł
Proste zwroty Gwarancja Bezpieczeństwa
Psychologia Tremy Julia Kaleńska-Rodzaj
[Czuję] wyjątkowo przykry stan, tę okropną nie do opisania mękę, zwaną tremą. Odbiera ona nie tylko odwagę, ale i pozbawia sił – istna męczarnia.
Ignacy Jan Paderewski
Praca zawodowego muzyka jest jednym z najbardziej złożonych rodzajów działalności. Podstawą sukcesu są tu wieloletnie codzienne ćwiczenia, wymagające dużego wysiłku fizycznego i psychicznego. Można powiedzieć, że występ publiczny jest „wierzchołkiem góry lodowej” w życiu muzyka, na którym za każdym razem ważą się losy muzyka-wykonawcy i muzyka-osoby. Jeśli muzyk pozytywnie ocenia obie te sfery, owocuje to poczuciem dobrostanu psychicznego, co stwarza dobre warunki do dalszego twórczego rozwoju. Dlatego już sama myśl o możliwości niepowodzenia wzbudza lęk, który doprowadzić może do dezorganizacji procesu gry i radykalnego spadku jakości wykonania.
Zjawisko tremy z pewnością znane jest każdej osobie występującej publicznie, doświadczamy tego uczucia w najważniejszych dla nas momentach życiowych. Dla większości zawodów problem tremy nie jest tak istotny ze względu na to, że występy publiczne są w nich zjawiskiem okazjonalnym. Natomiast w zawodach artystycznych, wykonawczych umiejętność radzenia sobie z tremą jest często czynnikiem decydującym o możliwości wykonywania zawodu.
Mamy do czynienia z książką na wskroś nowoczesną, która dostarcza gotowych narzędzi do zrozumienia zjawiska tremy jako fenomenu umysłowego.
Z recenzji dr. hab. Kamila Imbira, prof. UW
Autorka wykazała się erudycją i w ciekawy sposób oraz dobrym językiem pomaga zrozumieć czytelnikowi psychologiczne mechanizmy tremy muzyków.
Z recenzji dr hab. Agaty Błachnio, prof. KUL
„Zwalcz tremę” – zachęcają hasła promujące poświęcone niej warsztaty. Można by stąd wysnuć wniosek, że trema jest wirusem, który atakuje zdrowy organizm i grozi poważną infekcją w przypadku niepodjęcia terapii. Nic dziwnego – z przytoczonych w książce Julii Kaleńskiej-Rodzaj badań wynika, że zarówno młodzież szkolna, jak i muzycy profesjonalni postrzegają tremę jako jeden z podstawowych problemów, z którymi mierzą się w edukacji i w praktyce zawodowej. Doświadczane w sytuacji koncertowej niepewność i lęk, połączone z poczuciem bezsilności oraz przekonaniem, że „wybitni artyści nie mają tremy”, nierzadko prowadzą do trwałego obniżenia nastroju, spadku motywacji, żalu wobec siebie, a nawet do porzucenia zawodu.W konsekwencji studia nad tremą koncentrują się na jej negatywnych aspektach, określając przedmiot badań jako stage fright (strach/lęk sceniczny) lub music performance anxiety (muzyczny lęk wykonawczy). Opierając się na wiedzy i doświadczeniu 17 lat pracy nad tym zagadnieniem oraz na bezpośrednim kontakcie z muzykami, autorka zauważa, że taka perspektywa jest niekompletna: nie uwzględnia głosu osób, którzy tremę uznają za zjawisko pozytywne; nie tłumaczy, dlaczego mimo tremy artyści występują i odnoszą sukcesy estradowe; pomija emocje, które obok lęku towarzyszą koncertowym wykonaniom. Proponuje znacznie bardziej zniuansowane spojrzenie, traktujące tremę nie jako zaburzenie, lecz jako emocję złożoną, której doświadczamy w sytuacjach dla nas ważnych, i zawierającą równocześnie odczucia o różnym charakterze (odwaga, ciekawość, niepewność, obawa).
Opis
- Oprawa
- Miękka
Specyficzne kody
- ISBN
- 9788301219444
- EAN13
- 9788301219444
- Część I. ZJAWISKO TREMY W OPISACH MUZYKÓW I PSYCHOLOGÓW MUZYKI
- 1. Doświadczanie tremy
- Część II. TREMA Z PERSPEKTYWY PSYCHOLOGII SPORTU
- 2. Trema jako wzrost pobudzenia
- Część III. TREMA Z PERSPEKTYWY PSYCHOLOGII KLINICZNEJ
- 3. Trema jako lęk
- 4. Cechy zwiększające podatność na tremę
- 5. Trema jako lęk społeczny
- Część IV. TREMA Z PERSPEKTYWY PSYCHOLOGII EMOCJI
- 6. Trema jako złożone zjawisko emocjonalne
- Część V. RADZENIE SOBIE Z TREMĄ – REGULACJA EMOCJI PRZEDKONCERTOWYCH
- 7. Radzenie sobie z tremą – zastosowanie teorii w praktyce
- 8. Psychologiczne przygotowanie wykonawcy do występu publicznego
- Bibliografia
- Indeks rzeczowy
- Indeks nazwisk
- O Autorce
* Przy każdym zakupie powyżej 299,00 zł darmowa wysyłka!
Wszystkie zamówienia złożone w naszym sklepie do godziny 15:00 wysyłamy w ten sam dzień!
Podana informacja dotyczy dni roboczych (poniedziałek-piątek, z wyłączeniem dni wolnych od pracy) i dostawy INPOST.
Odbiór osobisty zamówień w Katowicach już możliwy!
Sklep NaMedycyne Shop, Medyków 3D (obok Śląskiego Uniwersytetu Medycznego), 40-751 Katowice.